La ville sportive - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu La ville sportive - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu

La ville sportive

Blijf op de hoogte en volg Faniëlle

10 September 2012 | Frankrijk, Grenoble

Inmiddels zit mijn tweede week er alweer op, en begrijp ik waarom de Winterspelen van 1968 hier in Grenoble zijn gehouden. De mensen zijn hier allemaal enorm met sport bezig, dus heb ik me er dit weekend ook maar aan gewaagd.

Maargoed, laat ik eerst maar eens bij het begin beginnen. Op maandag is mijn stagebegeleidster teruggekomen van vakantie en in de loop van de week heb ik gelijk veel leukere taken gekregen. Zo heb ik bedrijven gezocht met ongeveer dezelfde doelgroep als mijn stagebedrijf, om vervolgens contact met ze op te nemen over een eventuele samenwerking (een linkruil, een nieuwsbriefuitwisseling, een flyeruitwisseling of een winactie op de site). Hiernaast ook nog steeds de positie van mijn stagebedrijf op verschillende vergelijkingssites checken en benchmarken. Het klinkt misschien saai, maar het is echt super leuk :)

Dinsdagavond werd er door de studentenvereniging voor buitenlandse studenten een rondleiding door de stad verzorgd (Grenoble is echt een studentenstad met 5 universiteiten, en van de 61.000 studenten zijn er 9000 buitenlands). Het doel was om elkaar alvast te leren kennen en om wat van de geschiedenis van de stad mee te krijgen. Omdat we met ruim honderd man waren, was het onmogelijk om wat van de rondleiding te verstaan, maar gezellig was het wel! Afsluitend nog een borrel gedaan in één van de vele kroegen die Grenoble telt. Jawel, we kwamen daar met ongeveer 100 man tegelijk aan, wat zullen ze blij met ons zijn geweest.. :)

Woensdagavond werd er nog een rondleiding georganiseerd, maar ditmaal met de praktische zaken zoals waar de bank, bibliotheek, VVV, ziekenhuis en het station e.d. zijn. Nu werd de groep in kleinere groepen gesplitst en zijn we er wel wat wijzer van geworden. Het is hier verplicht om een Franse bankrekening te hebben, anders krijg je geen geld (zoals salaris en huursubsidie), dus heb ik deze week drie dagen bij de bank doorgebracht. Want waarom zou het ook in één keer gewoon geregeld kunnen worden als je ook meerdere keren langs kunt komen.

En toen was het vrijdag en zat de tweede week er alweer op. Die avond was het 'Fête de la Bastille'. De Bastille is een kleine berg ten noorden van Grenoble. Jammer dat de hele stad op deze avond de berg op wilde, en er een rij van anderhalf uur voor de gondel omhoog stond. Daarom begon mijn sportieve weekend met het beklimmen van deze berg. Het was echter helemaal geen straf, want het uitzicht was super. Grenoble ligt precies tussen drie bergmassieven (Vercors, Belledonne en Chartreuse) en nog allemaal 'kleine' bergen in, maar is zelf de vlakste stad van Frankrijk - tot zover de aardrijkskundles ;) Vooral toen het donker begon te worden en alle lichten in de stad aangingen zag het er heel gaaf uit. Het feestje zelf was erg geslaagd (en gelukkig konden we terug wél met de gondel naar beneden!).

De volgende avond nog meer Erasmusstudenten leren kennen bij een ontmoeting in het grootste park van Grenoble, dat midden in de stad ligt. Het was zulk lekker weer dat we de hele avond gewoon in t-shirt buiten konden zitten. Inmiddels heb ik studenten vanuit de hele wereld leren kennen, maar ben ik nog geen één Nederlandse tegengekomen! Zondag hebben we met een groep weer een bergwandeling gemaakt wat ook super (gezellig) was.

Ik hoop dat ik jullie een beetje enthousiast heb gemaakt voor mijn mooie stadje ;) Voor degenen die nog niets te doen hebben deze winter; er zijn heel veel skigebieden in de buurt, dus ik zie jullie wel verschijnen!

À bientot!

  • 10 September 2012 - 23:17

    Marije:

    Heej fan, volgens mij heb je het al helemaal naar je zin daar in "la douce france" top hoor!!!! wie weet ga ik je wel aan die uitnodiging houden en van de winter gezellig een weekje ofzo langskomen!!! heel veel succes in ieder geval en lees graag je volgende berichtje!
    xxx Marije

  • 10 September 2012 - 23:34

    Faniëlle De Wit:

    Hee Marije! Ja heb het helemaal naar mijn zin. Enige minpuntje is dat als ik douch, de hele verdieping hieronder gelijk blank staat O:) Super leuk als je langs komt! Ik heb alleen zelf helemaal geen vakanties, alleen za en zo vrij.. Komende donderdag heb ik trouwens personeelsfeestje, eens kijken of dat de ZZ feestjes kan evenaren ;) xx

  • 10 September 2012 - 23:38

    Rallle:

    leuk zusje! Nooit gedacht dat jij sportief kon zijn ;) (alhoewel, een stukje wandelen op een heuvel.. tsja, dat kan iedereen wel :P

  • 11 September 2012 - 11:44

    Lisa Dane:

    Hee Faan! Het klinkt echt superleuk allemaal en je taken lijken me juist gaaf en niet saai hoor haha! Ik heb gister mijn rooster gekegen en ik heb genoeg vrije tijd dus het lijkt me zeker leuk om een keer langs te komen bij je :) XX Lisa

  • 14 September 2012 - 14:00

    Nena:

    Faanie! Heb je je eerste personeelsfeestje overleeft? op het eerste personeelsfeestje van GE op SXm hebben wij elkaar ontmoet weet je nog! oh wat klinkt dat romantisch...haha ;p nou, wijffie ga je maar weer mooi vermaken dit weekend, om maandag weer fris en fruitig op je stage te verschijnen, ben blij voor je dat het zo bevalt! dikke kus!

  • 16 September 2012 - 08:42

    Merel:

    Fanielle!!

    Ik dacht meteen jouw verhaaltje maar even lezen:)! Hoe is het met je? Long time not seen! Heb je naar je zin daar? Hoe lang blijf jij?
    Ik blijf tot en met januari een kort semester dus! Heb je wel genoeg vrije tijd daar om leuke dingen te doen of druk druk met stage? (ook al klinkt het dat je wel wat avonden vrij hebt:)).
    Nou ik ga je volgen:) xx

  • 20 September 2012 - 21:42

    Oma:

    Hoi Fanielle, Jos heeft voor ons dit ingesteld, leuk dan kunnen wij ook meelezen en reageren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Faniëlle

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 8936

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 14 September 2015

Master in Leeds

22 Januari 2013 - 12 Juli 2013

Studie in Valencia

24 Augustus 2012 - 21 Januari 2013

Stage in Grenoble

Landen bezocht: