Ahora se pone seria.. - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu Ahora se pone seria.. - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu

Ahora se pone seria..

Blijf op de hoogte en volg Faniëlle

17 Mei 2013 | Spanje, Valencia

Lieve allemaal,

We zijn weer ruim een maand verder en ik ben weer een hoop belevenissen rijker sinds mijn vorige verslag. Het weekend nadat Tom hier was, kwam Luca gezellig een paar dagen langs. Terwijl ik vrijdagmiddag braaf mijn lessen volgde, heeft zij de stad een beetje verkend en 's avonds was het dan eindelijk tijd om elkaar van onze avonturen van de afgelopen maanden op de hoogte te brengen; ik in Frankrijk, Luuc in Londen, en nu samen in Valencia.

We besloten deze eerste avond naar een strandfeest te gaan. Er was geen muziek, het was de bedoeling dat iedereen van tevoren een playlist downloadde en iedereen deze tegelijkertijd op zijn iPod beluisterde. Een aparte ervaring die we met twee Belgen deelden, want Luca vond dat we ze maar even bij ze moesten gaan staan aangezien ze er zo zielig bij stonden met z'n tweetjes. Al gauw kwamen er nog meer Erasmus studenten bij die ik van school ken. We hebben de avond afgesloten in een club, waarna ik de volgende ochtend heel rustig wakker werd gemaakt ("FAN! NEE! HET IS AL 3 UUR!") terwijl het pas 9 uur was. Vervolgens lekker ontspannen op het strand en omdat Luca zich hier al gelijk zo thuis voelde, heeft ze een (henna) stier op haar buik laten tatoeëren. Hij heeft precies 5 seconden gezeten voordat ik er per ongeluk vól met mijn arm langs veegde, en Luca een vlek op haar buik en ik een duplicaat van de stier op mijn arm had. Gelukkig kon de arme man er wel om lachen en heeft hij hem nog een keer gezet.

Vervolgens gingen we samen met Tamara snel door naar een tapasbar, waar we nog sneller moesten doordrinken want van 19.00 tot 21.00 krijg je bij elk drankje gratis tapas. Kort samengevat zijn we elkaar hierna kwijtgeraakt, kwam ik Luca en haar halve liter bier een half uur later weer tegen in de kroeg, zijn we weer in een club beland, is Luca een stuk van haar tand kwijtgeraakt en daarna zijn we elkaar weer kwijtgeraakt. De volgende dag zijn we weer op tijd opgestaan en hebben we nog heerlijk kunnen genieten van de zon, ijs, sangria en McDonald's in het park en de gezelligheid van een groep daklozen waarna Luca het weer tijd vond om terug naar Nederland te gaan. Ik kan nog steeds niet geloven dat er zóveel in nog geen 3 dagen past!

Het weekend erna ben ik nog naar Engeland geweest en daarna mocht ik gelijk voor hard aan de bak voor school. We hadden tentamens voor psychologie, audiovisuele communicatie en ons eindexamen van Spaans, jaja, we doen hier nog wel wat! Tamara en ik hebben allebei ons Spaanse eindexamen gehaald, wat betekent dat we onszelf als sprekers op niveau B1 kunnen beschouwen en we alvast 3 studiepunten in the pocket hebben; nog 27 te gaan..!

Dit moest natuurlijk gevierd worden, en daarom zijn we vorig weekend met 7 andere Erasmus studenten (een Belg, een Italiaan, 3 Polen, een Tsjechische en een Canadese) naar Marrokko geweest. We kwamen zaterdagavond in Marrakech aan, waarna we eerst onze spullen in het hotel hebben gedropt en daarna de stad hebben verkend. We hadden gelijk de warmste dag te pakken, in de zon was het 40 graden. Na het avondeten was iedereen eigenlijk zo gesloopt dat we vrijwel direct naar ons hotel zijn gegaan. Tamara en ik verbleven in een super schattig hotel met zwembad, dakterras, ontbijt, alles erop en eraan. Vergeleken bij de drukte van de stad kwamen we hier echt in een oase van rust terecht. Het enige nadeel was dat ons hotel aan de andere kant van de stad ligt, vergeleken met het hostel waar de rest van de groep verbleef.

De volgende dag hebben we alle toeristische plekken van Marrakech bezocht. We begonnen op het Place Jemaa El Fna. Alleen al dit plein is een hele belevenis op zich. Terwijl je van de ene kant zowat wordt overgereden door een paard en wagen, word je aan de andere kant zowat aangereden door één van de honderden brommers die van alle kanten aan komen crossen. Er staan super veel kraampjes met de meest bizarre producten, iemand verkoopt bijvoorbeeld tweedehands tanden voor als je naar de tandarts moet, er zijn slangenbezweerders, mensen met apen (zielig!), vrouwen die henna willen aanbrengen, waarzeggers, artiesten.. Maar pas op, voor je het weet heb je een cobra in je nek liggen of zit er zomaar ongevraagd een aap of een henna tatoeage op je arm. "For free", maar ze verwachten natuurlijk achteraf wel geld van je. Ook als je ergens een foto van maakt verwachten ze gelijk geld van je en lopen ze net zolang achter je aan tot je betaalt.

Daarna zijn we over de markt gaan lopen, waar ik echt niet wist wat ik meemaakte. Ze verkopen van alles, van neppe Allstars en Ray-Ban zonnebrillen tot kamelenleren tassen en van kruiden en specerijen tot etenswaren die je bijna niet meer kan herkennen omdat ze zo verrot zijn of er honderden vliegen boven zwermen. Vlees en vis ligt hier ook gewoon in de zon weg te rotten, je krijgt er bijna zin van om lekker uit eten te gaan. Onze tour vervolgde zich naar een voormalige Islamitische school, welke echt super mooi was om te zien. Het mooiste was de binnentuin met een soort van zwembad in het midden en super mooie Andalusische decoraties in de muren. Op de bovenverdieping waren de kamers die vroeger toebehoorden aan de studenten, die waren daarentegen dan weer super klein en kaal.

Vervolgens werden we op straat uitgenodigd voor een rondleiding door een leerlooierij, die zich ergens in een achteraf straatje buiten op een dak bevindt. Hier worden de huiden in de zon gedroogd. Vervolgens werden we naar een ander gebouwtje een paar straten verderop geleid, waar het leer gereinigd en geverfd wordt. Weer ergens anders gaat het leer in een badje van duivenpoep en urine en daarna in een verfbadje. Het stonk echt verschrikkelijk, gelukkig kregen we aan het begin van de rondleiding een bosje munt in onze handen geduwd wat wel hielp tegen de stank. Buiten wachten totdat de rest klaar is overigens ook. Het doel van deze rondleiding was natuurlijk dat we een tas, portemonnee, poef of ander leerproduct bij ze kochten. Na hier ruim een half uur te hebben onderhandeld over de prijzen en de helft van ons wel iets gekocht had, vertelde één van de mannen dat deze weer iemand kende die een kruidenwinkeltje had, en daar hebben we een heel presentatie over allemaal verschillende kruiden en specerijen gekregen. Dit was ook gaaf, we mochten van alles ruiken, proeven en proberen en de Italiaanse jongen kreeg een gratis massage, die vervolgens echt helemaal gelukkig was.

Als laatste zijn we heel toeristisch met paard en wagen door de buitenwijken en de Kasbah gereden. Het contrast tussen deze buitenwijken en de binnenstad is echt heel bizar. We passeerden een Louis Vuiton winkel, een casino en een hotel waar je volgens onze gids 600 euro per nacht betaalt. Ongelooflijk dat de mensen in de stad dan echt zo arm zijn dat ze allemaal op straat of in bedjes in hun winkel slapen. We hebben de dag afgesloten met het meest verschrikkelijke diner ooit, maar goed, wat hadden we ook kunnen verwachten van een 3-gangen menu voor 5 euro. Gelukkig hadden we een gaaf panoramisch uitzicht over de stad en was het heel gezellig met de groep. Na het eten was iedereen wel weer zo gaar, dat we gelijk ons hotel in zijn gedoken.

Het was echt een hele ervaring hoor, deze dag in Marrakech, en ik heb een heleboel mooie dingen gezien, maar de mensen zijn zó verschrikkelijk opdringerig en proberen je op te lichten en te bestelen waar je bij staat, en ook was zo super druk en chaotisch dat we de volgende dag met de helft van de groep aan een excursie naar het Atlasgebergte hebben deelgenomen. In totaal waren we met ons vijven, twee Alkmaarders en onze gids. We reden eerst naar een klein dorpje waar arganolie gemaakt wordt, dit is een olie die wordt gewonnen uit pitten van vruchten van de arganboom, welke alleen in Marokko groeit. We zagen hier hoe deze olie gemaakt wordt en mochten van alles proeven, wat het natuurlijk extra leuk maakte. Hierna was het natuurlijk de bedoeling dat we weer van alles kochten (en speciaal voor ons, een studentenkorting! Die hadden we nog niet gehoord..). We reden door naar het volgende dorp, waar de Berbers wonen. In het vorige dorp waren alle huizen grijs/geel van kleur, terwijl hier de huizen roodachtig waren. Onze gids wist ons te vertellen de huizen dezelfde kleur moeten hebben als de omgeving waarin de huizen zich bevinden. Hierna gingen we verder de Ourika vallei in, richting de watervallen. We hebben hier een klim van ongeveer 2 uur gemaakt waarin we 7 watervallen langs gingen. Het was een stuk bewolkter dan de dagen ervoor, wat eigenlijk perfect was, aangezien het anders veel te warm had geweest om te klimmen. De omgeving was echt prachtig en het was lekker om even de stad uit te zijn. Na een uitgebreide lunch met traditionele Marokkaanse gerechten was het tijd om weer terug naar de stad te gaan. We hebben de rest van de groep bij het hostel opgehaald en zijn vervolgens met zijn allen weer uit eten geweest. De volgende ochtend hebben we ons geld opgemaakt en een hoop toeristische troep gekocht, waaronder een kamelenleren tas die ik eigenlijk niet eens kan dragen omdat hij te erg stinkt.

Dinsdagavond kwamen we weer aan in Valencia, wat was het fijn om weer in Europa te zijn. Woensdagochtend hadden we gelijk weer een tentamen en zo komen ook de eindexamens wel heel snel dichterbij. Vanaf nu wordt het dus hard blokken, maar over 3,5 week heb ik vakantie, waarna het 2 weken alleen maar keihard genieten wordt voordat ik op 26 juni weer terugkeer naar Nederland.

Muchos besos de Valencia!

• 18 Mei 2013 - 13:24

Luca:

Geweldig verhaal schat! Heerlijk om onze avonturen weer terug te lezen. Geniet er nog maar even volop van en succes met alle tentamens, je kan het!
    Dikke kus

• 20 Mei 2013 - 17:11

Oma De Wit:

Lieve Fanielel
    Hartelijk bedankt voor je leuke verslag.
    Als ik het zo lees zie ik je voor de kerst niet thuis zoveel als daar te feesten is,en
    je nog zoveel punten moet halen.
    Maar je weet maar nooit je doet ons elke keer weer verrassen,
    En blijf ik toch maar weer hopen dat het goed komt.
    En zie ik ook erg uit naar 26 juni.
    Om je dan ook met een diploma weer met open armen te ontvangen.

Fanielle heel veel groetjes en liefs van Oma