¡Me gusta! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu ¡Me gusta! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu

¡Me gusta!

Blijf op de hoogte en volg Faniëlle

11 April 2013 | Spanje, Valencia

Lieve allemaal,

Inmiddels zit ik alweer over de helft van mijn tijd hier in Valencia en komt de tentamenperiode alweer langzaamaan in zicht. Sinds mijn vorige verslag heb ik eigenlijk nauwelijks lessen gevolgd omdat ik bij elkaar zo'n beetje 2,5 week vakantie heb gehad. En die zijn omgevlogen!

Eerst zijn Lisa en Nena hierheen gekomen om de Fallas mee te mogen maken. Tijdens de Fallas is het vijf dagen lang één groot feest met overal in de stad muziekoptredens, dj’s, optochten, fanfares, paella kookwedstrijden op straat, drank, churros en vooral heel veel vuurwerk.

Alle ophef over over de Fallas is waar; het is een super grote happening wat zowel héél veel Spanjaarden als toeristen de straat op trekt. Door de hele stad stonden gedurende vijf dagen ruim 700 14-meter hoge poppen, waarmee vooral politici, beroemdheden en andere personen en gebeurtenissen uit het afgelopen jaar belachelijk gemaakt werden. We zijn de hele stad doorgelopen om alle poppen te bekijken, maar het waren er gewoon veel te veel om allemaal te kunnen zien. Elke dag om twee uur 's middags werd er vuurwerk afgestoken, waarbij het niet gaat om wat je ziet (want dat is vrij weinig op klaarlichte dag) maar wat je hoort. Het schijnt in bepaalde ritmes te worden afgestoken waardoor er symfonieën in te horen zijn. Dit hebben wij er niet echt in kunnen ontdekken, maar de hele sfeer er omheen is wel heel gaaf. Ook werd er om 12 uur 's nachts nog eens elke dag siervuurwerk afgestoken en eigenlijk zijn de Fallas voor de Spanjaarden een excuus om zelf de godganse dag vuurwerk af te steken, een beetje zoals wij met oud en nieuw doen. Ook waren er elke dag de héle dag door optochten waarbij de Spanjaarden in traditionele kleding onder begeleiding van ontelbare fanfares door de straten trokken. Heel leuk, maar als die 's ochtends vroeg alweer onder je raam staan te spelen ben je na vijf dagen blij dat het hele gebeuren eindelijk afgelopen is.

Om alle drukte en herrie een beetje te ontsnappen, zijn we twee dagen naar het strand geweest, ook al was het nog niet echt bakweer. Uiteraard hebben we ook het uitgaansleven goed meegemaakt en zijn we naar het stierenvechten geweest. Dit vindt maar drie keer per jaar plaats, tijdens de Spaanse feestdagen, dus vonden we dat we deze kans maar moesten aangrijpen om dit een keer mee te maken. Het was (gelukkig) totaal niet zoals we ons dit van tevoren voorgesteld hadden. Ik dacht zelf dat er maar één stierenvechter ('torero') zou zijn, maar er waren er veel meer, die elkaar steeds afwisselden en soms met zijn alleen de arena in renden om de stier af te leiden als hij achter één persoon aan zat. Ook was de doek waarmee ze zwaaien niet rood maar roze met geel, waren de vechters geen oude mannen in glitterpakjes maar allemaal ongeveer van mijn leeftijd en werden er gelukkig geen stieren afgebeuld of gedood!

Lisa vertrok halverwege de Fallas alweer, en nadat Nena, Tamara en ik ons nog heerlijk hebben misdragen in het sushi restaurant wat mij eerder had opgelicht ('het is tóch all you can eat') werd het ook voor Nena weer tijd om naar huis te gaan. De week erna begon mijn echte vakantie, waarin Tom langs kwam. Voor mij was dit een mooie gelegenheid om 'mijn' stad wat beter te leren kennen. We hebben alle musea in de Ciudad de las Artes y Ciencias bezocht, we zijn naar het kasteel van Xátiva geweest, we hebben een ander dorpje, Sagunto, met een bezoekje vereerd en we zijn naar en door Albufera gefietst. Dit is een groot natuurgebied 20 km onder Valencia. Daarnaast hebben we ook de wijk 'El Carmen' helemaal ontdekt, dit is de oudste wijk van Valencia en begint pal naast mijn straat. Hier zijn allemaal kleine straatjes te vinden met leuke tapasbarretjes, cafés en winkeltjes. Als rastoeristen zijn we natuurlijk ook een paar keer naar het strand geweest. Het was super mooi weer, dus ook ik had echt even een lekker vakantiegevoel.

En nu zijn de lessen weer begonnen en is het net alsof ik nooit vakantie heb gehad.. Ook de docenten hebben besloten weer fanatiek de laatste maanden in te knallen met bergen projecten en tentamens, dus we gaan er vanaf nu vol voor. Of eigenlijk vanaf maandag, want dit weekend komt Luca eerst nog gezellig langs!

Besos,

Faniëlle

Oh ja, en voor degenen die het niet kunnen laten om mij fanmail te sturen:

Calle Padre Manjón 6-9
46008 Valencia
España

  • 12 April 2013 - 13:56

    Neen:

    Mooi verhaaltje weer, Faan, dat doe je leuk! je bent alleen vergeten te vertellen over onze 'vechtpartijen' met jaloerse en bejaarde spanjaarden in de supermarkt ;) misschien maar beter ook. Enne, de sushi-all you can eat-compilatie-foto had hier best geplaatst kunnen worden, die spreekt voorzich ;) en lia heeft weer gelijk, wij waar ook samen komen, het is altijd feest! xx tot snel! en gr aan Luca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Faniëlle

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 8946

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 14 September 2015

Master in Leeds

22 Januari 2013 - 12 Juli 2013

Studie in Valencia

24 Augustus 2012 - 21 Januari 2013

Stage in Grenoble

Landen bezocht: