Le temps passe vite.. - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu Le temps passe vite.. - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu

Le temps passe vite..

Blijf op de hoogte en volg Faniëlle

08 Oktober 2012 | Frankrijk, Grenoble

.. want ja, mijn zevende week is inmiddels alweer ingegaan! Hierbij even snel een update van de laatste weken.

Vlak na mijn vorige reisverslag heb ik mijn collega's wat beter leren kennen tijdens het personeelsuitje. Dit bestond uit een wijnproeverij in een chique bar met als dresscode gala. In de entree was een lange wand met 46 verschillende soorten wijnen, van een goedkope slobberwijn tot een 50 euro-per-slok wijn (waarvan ik nog steeds benieuwd ben hoe die smaakt, haha). Het was de bedoeling dat we zelf de hele avond ons glas vol schonken. Ook werden we de hele avond voorzien van hapjes en kregen we een workshop waarbij een echte Fransman ons vertelde waaraan je een 'goede' wijn kunt herkennen. Helaas heb ik er geen woord van verstaan, maar de wijn was erg lekker!

Het weekend erop was het tijd om met een Franse, Duitse, Spaanse en Engelse collega de Franse cultuur en geschiedenis te leren kennen tijdens de Journées du Patrimoine. Dit hield in dat alle musea dat weekend gratis entree hadden. Nu telt Grenoble ruim 30 musea, van een handschoenenmuseum tot een museum over de geschiedenis van het skiën, dus zijn we maar begonnen bij het meest algemene: het musée de Grenoble. Hier kun je zowel voor oude als moderne kunst terecht en vooral in het laatste gedeelte waren best leuke en aparte dingen te vinden. Zo waren we binnen een uur helemaal op de hoogte van de Franse kunstgeschiedenis en kregen we als aandenken nog een poster mee ook. Daarna was het zulk mooi weer dat we geen andere musea meer aangedaan hebben, maar een terrasje hebben gepakt: dat is immers ook cultuur.

Met dezelfde groep collega's zijn we de week erop naar de bioscoop geweest en heb ik eraan moeten geloven: ik heb mijn eerste Franse film gezien. Het was echt een hele droge film zonder al te veel inhoud, waardoor ik hem gelukkig zonder al te veel moeite kon volgen. Daarna met dezelfde collega's naar de Erasmus Welcome Party geweest. Dit was echt een geweldig feestje in een super gave discotheek (Nena, Lisa en Esther: denk aan de Bliss, helaas zonder zwembad, maar wél met malibu pineapple!) compleet met een trompet-spelende rasta. Het enige nadeel was dat we de volgende dag allemaal weer moesten werken.

Vervolgens ben ik met mijn Belgische collega en een Franse vriendin van haar het weekend erop naar de Coupe Icare geweest, dit is een tentoonstelling van paragliders, deltavliegers, parachutespringers, luchtballonnen, radiografisch bestuurbare vliegtuigen.. Het was supergaaf om mee te maken en het was ook nog eens extreem lekker weer. Zo warm, dat de Belgische er zelfs een 'zonneslag' heeft opgelopen!

En dan was het dit weekend tijd om Maranta en Lisa op te zoeken in Lyon. Zaterdag heeft Maranta me een rondleiding door Lyon gegeven waarbij ik ook hun school heb gezien - waar overigens heel veel studenten aan het leren waren, je moet toch wat op je vrije zaterdagmiddag - en zijn we naar het Parc de la Tête d'Or geweest. Dit is het grootste stadspark van Frankrijk, het heeft zelfs een dierentuin (en gratis wafels, haha). Zondag met Maranta en Lisa naar oud Lyon geweest waar we de Cathédrale Saint-Jean-Baptiste, Basilique Notre-Dame en Théâtres Romains de Fourvière (een amfitheater) bezocht hebben. Hierna zijn we lekker uit eten geweest bij een Italiaans restaurant, waarna mijn korte 'vakantie' er alweer op zat en ik vanochtend weer fris en fruitig aan mijn zevende stageweek ben begonnen!

Tot nu toe hoef ik me dus niet te vervelen, en ook mijn stage bevalt nog steeds helemaal prima. Ohja, en inmiddels heb ik er ook een nieuwe huisgenoot bij gehad - die trouwens ook alweer vertrokken is, dus het is weer lekker rustig hier.

Ik hoop dat alles bij jullie ook goed gaat!

Un gros bisou, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Faniëlle

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 8941

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 14 September 2015

Master in Leeds

22 Januari 2013 - 12 Juli 2013

Studie in Valencia

24 Augustus 2012 - 21 Januari 2013

Stage in Grenoble

Landen bezocht: