Road to Leeds - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu Road to Leeds - Reisverslag uit Leeds, Verenigd Koninkrijk van Faniëlle Wit - WaarBenJij.nu

Road to Leeds

Blijf op de hoogte en volg Faniëlle

21 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Leeds

Waar zal ik eens beginnen.. Het was 13 september (gelukkig viel deze dag niet op een vrijdag maar op een zaterdag) en het had zomaar een willekeurige zaterdagochtend kunnen zijn. Alleen nu ging de wekker al om 6.00 en zat ik een uur later met mijn 2 trouwe koffers, een handtas en mijn vrolijke vriendje in de auto om vanaf Amsterdam de bus naar Londen te pakken. Gelukkig hebben we onderweg niet onze afslag gemist en heeft dit ook geen stressmomentje opgeleverd! Niet veel later zat ik in de bus en dankzij mijn enorme handtas op de stoel naast mij had ik de komende 10 uur lekker de ruimte.

Rond 17.30 begon ik hem een beetje te knijpen in de bus, die nog niet eens in de buurt van Londen was, want mijn overstap op de bus naar Leeds had ik om 18.00 gepland. Helaas ging dit feest door de vertraging niet door, maar waren ze wel zo lief om mijn busticket om te zetten naar de bus van 20.00. Uiteindelijk kwam ik om half 1 pas in Leeds aan en 5 kwartier later kwam ik eindelijk bij mijn onderkomen voor dit jaar aan. De volgende dag deed ik over dit stukje overigens nog geen 10 minuten, maar goed, ik heb in ieder geval de hele buurt op mijn eerste avond al goed verkend.

Ik woon echt op een heerlijke locatie, op 5 minuten loopafstand van de universiteit en 15 minuten van de stad. Mijn huis is heel internationaal met een Palestijnse, een Franse en twee Chinese huisgenoten. We hebben helaas geen woonkamer, maar we komen elkaar meestal in de keuken wel tegen. Verder wonen er in het studentencomplex naast masterstudenten ook veel bachelorstudenten en de huizen kijken allemaal uit op een binnenplaats met picknicktafels en barbecues, waar elke avond zo'n beetje iedereen van de residentie bijeen komt om te kletsen onder het genot van een zelf meegebracht drankje (of twee).

Maandag is mijn introductieweek van start gegaan met een welkomstpraatje over wat we van dit jaar kunnen verwachten. Wat ik hier voornamelijk van opgestoken ben, is dat dit schooljaar niet tot juni maar tot begin september duurt. Begin september. Dat is dus na de zomer. Na de festivals. Na de heerlijke stranddagjes. Na eigenlijk alles wat ik leuk vind aan Nederland. Maaaaar het scheelt wél een jaar ten opzichte van een master in Nederland, dus, let's do this! Tijdens mijn eerste dag heb ik vrienden gemaakt met een Engelse jongen, verder bestaat mijn klas voor ruim 80% uit Aziaten en ik denk dat nog geen 5% Engels is. Wennen, want tijdens mijn studie in Spanje was dit precies omgekeerd!

Dinsdagavond stond er een sociaal evenement in het rooster ingepland voor alle Business studenten. Hier heb ik kennis gemaakt met een groepje studenten die de master Management volgen, van mijn eigen opleiding ben ik niemand tegengekomen. Dit was echt mega gezellig en daarna ben ik overgehaald om mee te gaan salsadansen. Gelukkig was ik niet de enige zonder dansskills, om de 2 minuten moesten we doorschuiven van partner wat hilarische taferelen opleverde, het leek wel speeddaten.

De volgende dag hebben we weer wat nuttige toespraken gekregen en 's avonds werden er een Bollywood-avond en een quiz georganiseerd. Met dezelfde groep als de dag ervoor hebben we aan de quiz deelgenomen en zijn we waarschijnlijk als een van de laatsten geëindigd, maar het was wel weer leuk om wat te ondernemen voordat mijn studentenleven écht serieus gaat worden.

Donderdag zijn we namelijk in projectgroepen ingedeeld en, je raadt het al, ik zit het komende semester met 4 Aziaten in de groep. Ze zijn echt onwijs aardig, daar niet van, maar ik had zelf meer de voorkeur gegeven aan studenten die meer dan een paar woorden Engels spreken. Aanstaande donderdag moeten we al een presentatie geven voor ruim 120 man (de rest van de klas) dus de zenuwen zitten er bij deze presenteerheld al lichtelijk in. 's Avonds zou ik met wat klasgenoten wat gaan drinken in de stad, maar die hadden allemaal afgehaakt dus ben ik zelf maar aan een bar gaan zitten omdat ik toch de stad wel eens even wilde zien. Aan de praat geraakt met een violist die hier vandaan komt en me wat sightseeing tips heeft gegeven. Samengevat vind ik mijn klasgenoten nogal saai en denk ik dat ik de komende tijd voornamelijk met de Managementstudenten op zal trekken, maar goed, we zullen zien!

Vrijdag heb ik eindelijk mijn registratie af kunnen ronden (inschrijven bij deze universiteit betekent nog net niet zoveel wachten als het inschrijven op Sint Maarten). Daarna vond er op de LUU (Leeds University Union) een beurs plaats waar alle 250 studentenverenigingen aanwezig waren. Van Zwerkbal (ja, van Harry Potter) tot gebarentaal, van dansen tot fotografie, er zit voor iedereen wel wat interessants tussen. Ik heb mijn e-mailadres echt bij zo'n twintig verenigingen achtergelaten voor meer informatie omdat ik niet kan kiezen!

Hierna had ik mijn sollicitatiegesprek voor de functie van teamleider van het evenementenpromotiepersoneel bij LUU. Hierbij kreeg ik een rondleiding door alle bars, cafés en clubs van de LUU, wat super gaaf was omdat hier die avond een feest georganiseerd werd en ik de locatie en voorbereidingen achter de schermen al mocht zien. Het gesprek ging best prima, maar ik heb het idee dat ze voor deze functie zullen kiezen voor iemand die al bekend is met een dergelijke organisatie en de bijbehorende taken. We zullen zien.

Hierna ben ik doorgegaan naar het Global Café in de LUU, hier krijg je de kans om nieuwe mensen te leren kennen onder het genot van een gratis kop koffie of thee en (heel Brits) koekjes. 's Avonds ben ik naar het feest geweest waar ik het hiervoor over had, waarvoor ze alle 3 de clubs open hadden gegooid. Het begon om 23.00 en een half uur later stond het al bomvol mensen, weer iets nieuws. Ook al voelde het in het begin een beetje aan als een schoolfeest - je staat immers met alle studenten in een gedeelte van het universiteitsterrein - was het uiteindelijk een geslaagd feest.

De volgende avond zouden we naar dé freshers welcome party gaan, ook dit vond plaats in de LUU, maar tegen de tijd dat we daar aankwamen stond er een rij van minstens 100 meter om naar binnen te gaan. Dus nadat we met zo'n 60 man bij iemand thuis nog wat hebben gedronken, ben ik sjaak afhaak lekker naar huis gegaan, om vanochtend fit te kunnen hardlopen (eindelijk!).

Sorry voor de mega lange update, mij kennende zal de volgende pas over een paar maanden en een stuk korter zijn ;).

Lots of love from Leeds!

P.S. traditiegetrouw zal ik mijn adres weer met jullie delen, dus kom maar op met die fanmail, bezoekjes, pakketjes etc.:

K3.15 Montague Burton Residences
23 Devon Road
Leeds
LS2 9BA
United Kingdom

P.S.P.S. hebben mijn lieve festivalvriendjes al plannen voor 28 - 30 augustus 2015? Nee? Boeken dan > www.leedsfestival.com !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Faniëlle

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 928
Totaal aantal bezoekers 8939

Voorgaande reizen:

15 September 2014 - 14 September 2015

Master in Leeds

22 Januari 2013 - 12 Juli 2013

Studie in Valencia

24 Augustus 2012 - 21 Januari 2013

Stage in Grenoble

Landen bezocht: